학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_02

보행 안전을 위한 스마트폰앱 서비스 개발 프레임워크 제안 为步行安全的智能手机应用程序服务开发框架提案 For Safe walking, the smartphone application < Smombie Safe Go> UI proposal

  • Name : 乔显越ㅣQIAO XIANYUE
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 김세화ㅣ金世和ㅣKim, Sehwa
192.168.95.161

초록

스마트폰의 편리함과 기능의 다양성으로 인해 우리의 삶은 더욱 편리해지고 다채로워졌다. 그러나 과도하게 스마트폰에 의존하거나 스마트폰에 중독되는 현상이 나타났고, 이는 사회적 문제까지 되고 있다. 전 세계적으로 보행 중 스마트폰 사용률이 끊임없이 증가하고 있고, 이로써 수많은 위험과 사건이 발생하고 있다. 그런데도 많은 사용자는 여전히 보행 중 스마트폰을 사용하고 있으며 스몸비 (Smombie, 스마트폰과 좀비의 합성어)라는 신조어까지 등장하여 이들을 표현하고 있다. 이 같은 문제를 해결하고자 본 연구는 보행 중 사용자가 안전하게 스마트폰을 사용할 수 있는 애플리케이션 서비스 개발 프레임워크를 제안하였다.
우선, 선행연구를 통해 사용자의 보행 중 스마트폰 사용행위가 사고를 유발하는 주요 원인을 검토하였다. 원인으로는 사용자의 주의력이 분산됨으로써 인지능력이 저하되고, 주변의 위험을 바로 알아차리지 못하는 것이 있었다. 이러한 이유로 본 연구에서 설계한 애플리케이션은 사용자의 보행 중 인지능력 강화를 기본 원칙으로 하고 있다.
다음으로, 인터뷰를 통해 대표적인 사용자를 선택하고, 이들의 보행 중 스마트폰 사용 상황을 관찰한 것을 토대로 보행 여정 맵 제작 및 사용자의 위험 상황을 수집하였다. 어피니티 다이어그램(Affinity Diagram) 방법을 통해 사용자의 위험 상황을 `수시로 주위 상황을 관찰할 수는 없음' `장애물을 주시하지 못함' `횡단보도를 통과할 때 분할 주의 경우' 세 가지로 정리하였고 이를 바탕으로 이용자의 위험 상황의 수요를 도출하였다.
다음으로, 선행연구의 검토와 관찰을 통해 알아낸 요구사항에 따라 애플리케이션의 기능을 제안하였다. 는 보행 중 안전하게 스마트폰을 사용할 수 있도록 하는 앱 서비스를 목표로 한다. 사용자가 보행 중 스마트폰을 사용할 때 사용 가능한 서비스의 주요 기능은 아래와 같다. ① 투명한 인터페이스 디스플레이: 스마트폰 인터페이스가 후면 카메라를 통해 전방(前方) 환경의 화면을 보여줌으로써 사용자는 주위 환경 상황을 수시로 파악할 수 있다. ② 알림 및 경고 기능: 장애물이 출현하거나 횡단보도를 건널 시 다양한 상황에 따라 적절한 알림 혹은 경고한다. ③ 장애물 지도: 사용자는 사전에 전방 도로 상황을 파악함으로써 위험을 방지할 수 있다.
서비스 프레임워크를 명확히 하기 위하여 사용자의 애플리케이션 사용 상황을 [ 보행 중 일반적인 때, 전방에 장애물이 나타날 때, 횡단보도를 통과 시 신호등이 있을 때, 횡단보도를 통과 시 신호등이 없을 때 ] 총 4가지로 분류하였다. 또한, 다양한 상황에서 사용자 행위와 잠재적 위험에 대해 분석했으며 모든 위험 상황에 맞게 애플리케이션의 사용자 Flow를 설계하고 애플리케이션의 Flow에 따라 상응하는 알림·경고 UI를 설계하였다. 이로써 최종적으로 애플리케이션의 서비스 개발 프레임워크를 제안하였으며 이에 필요한 기술적 지원에 대해 고찰하였고, 각 기능에 필요한 기술을 설명하였다.
기술의 빠른 발전에 따라 미래에는 와 같은 애플리케이션 소프트웨어 개발이 실현되어 사용자들의 보행 안전에 기여할 것이며, 서비스 개발 프레임워크 제안 향후 이러한 애플리케이션 개발에 대해 일정한 참조 가치를 부여할 것이다. 이것 외에 이러한 위험 예방 애플리케이션은 시각 장애우들도 위험 상황을 적시에 인지할 수 있도록 하여 안전한 보행 활동이 가능하도록 도울 수 있을 것이다.

摘要

随着互联网的迅速发展和智能手机的普及,使得当今社会形成了以智能手机为中心的文化信息消费环境。智能手机以其卓越的便利性和功能的多样性使我们的生活变得便捷并丰富多彩。但是,过度依赖智能手机或沉迷智能手机的现象导致了一系列社会问题的发生。如今,在全球范围内,步行中使用智能手机人群的比率不断增加,导致了许多意外事件及事故的发生,尽管如此,许多用户仍然难以克制在步行中使用智能手机。还出现了smombie这一新造词来形容步行中使用智能手机的人群。为了解决这些问题,本研究提出了步行中使用者可以安全使用智能手机的应用软件开发框架。
首先,通过先行研究发现了用户在步行中使用智能手机导致事故的主要原因是,由于用户注意力分散从而造成认知能力的降低,无法及时发现身边危险。所以,本研究所设计的应用软件以增强用户步行中的认知能力为基本原则。
其次,通过访谈挑选代表性用户,对其路途中使用智能手机的情况进行观察后,绘制步行旅程图收集用户痛点,通过Affinity Diagram的方法,将用户痛点分为‘不能随时观察周围情况’、‘没有注意到障碍物’、‘通过人行横道时注意分散’三类,以此为基础,完善用户需求。
最后,根据先行研究的理论基础以及通过观察了解到的用户痛点,提案了Smombie Safe Go应用软件的功能。以步行中安全使用智能手机的服务理念’为中心,保障用户步行中使用智能手机时的安全,其主要功能包括: ①透明界面显示。智能手机界面通过后置镜头显示前方环境的画面,用户可以随时查看到周围环境情况。②提示、 警告功能。当出现障碍物,车辆和人行横道时,根据不同情况给予相应的提示或警告。③障碍物地图。用户可预先对前方路况进行了解, 事先做好躲避危险的准备。
为明确服务框架,用户应用软件使用情况分为[步行中一般、前方出现障碍物、通过人行横道时有红绿灯、通过人行横道时无红绿灯时]共4种。并且分析了多种情况下使用者行为和潜在危险,分别设计了应用软件的Flow图,根据应用的Flow对相应的提示警告UI界面进行设计及说明。最终提出了应用软件的服务开发框架,并考察了所需的技术支援,并说明了各功能所需的技术。
随着技术的快速发展,未来将实现等应用软件开发,为用户的步行安全做出贡献;服务开发框架提案以后,对这些应用软件开发将赋予一定的参考价值。除此之外,这种风险防范应用可以帮助视觉障碍者及时了解危险情况,从而实现安全的步行活动。

Abstract

With the rapid development of the Internet and the popularization of smart phones, it has formed an environment of cultural information consumption centered on smart phones in today’s society. Smartphones have made our lives more convenient and colorful with their advantages of super convenience and various functions. However, excessive dependence on or indulgence in smart phones has led to a series of social problems. Today, all over the world more and more people are using smartphones while walking which has led to many accidents in our lives. However, people using smart phones still have difficulty restraining themselves from their excessive use of smartphones while walking. The new word smombie vividly describes the behavior of this group.
In response to the above phenomena, we designed the application software in this research which can ensure the safe use of smartphones by users while walking and its UI interface as well.
First of all, based on the preliminary researches, it was found that the main reason for accidents caused by users using smartphones while walking was the users’ reduction of cognitive abilities due to their distraction. And in that circumstances, it would make users hardly notice the dangers around them in time. Therefore, this application software is designed based on the basic principle of enhancing users' cognitive abilities while walking. Secondly, after selecting representative users through interviews and observing their uses of smartphones on the way, we then draw a walking route diagram to collect the users' pain points. By employing the Affinity Diagram method, we then divided the users' pain points into three categories :`Failure to observe the surrounding conditions at any time', `Failure to observe obstacles', `Attention distracted when crossing the crosswalk' and then `designed our application to meet the users' certain needs based on these three main obstacles correspondingly.
Finally, based on the theoretical basis of the previous research and the acknowledgement of user's blind points through observation, we then proposed several functions of the Smombie Safe Go application software. With the concept of using smartphones safely while walking, Smombie Safe Go is an application which can provide its users’ the following main functions: 1.transparent interface display which means that it can display the front environment of the vehicles through the back camera of the smartphones and the user can check the surrounding environment at any time; 2.prompt warning function which means the corresponding prompts or warnings will be given according to different situations like running into obstacles, vehicles or approaching the crosswalks etc; 3.obstacle map which means users can get to know the road conditions and be prepared to avoid the obstacles in advance.
In order to demonstrate the function of Smombie Safe Go more clearly, we then divided the user's use of the application into four types, respectively: walking in normal conditions; walking when obstacles appearing in the front; walking through crosswalks when signal lights on; walking through crosswalks when signal lights off. Then we analyzed people’s behavior and its potential danger under different circumstances. For each dangerous situation, we designed the Flow diagram of the application and its UI interface showing prompt warnings according to different situations. In the end, our work designing the functions and UI interface of the Smombie Safe Go was finished. And after that, we carried out a comprehensive inspection of the technical support it needed to develop the technology required for each function to work.
It is believed that with the rapid development of technology, the development of ‘Smombie Safe Go’ application software will be realized in the future, which will contribute a lot to the user's walking safety. At the same time, such applications can also help visually impaired people to walk safely and promptly alert them to avoid accidents when in dangerous situations.

키워드

  • # 스마트폰 # 보행 안전 # 서비스 프레임워크 # 스몸비(Smombie)

  • # 智能手机 # 步行安全 # 服务框架 # 低头族(Smombie)

  • # Smartphone # Safe walking # Smombie # UI(User Interface)

참고문헌

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[Dissertation]

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3. 박용민, 「성인들의 스마트폰 중독과 정신건강에 관한 연구」, 상지대학교 평화안보·상담심리대학원 석사학위논문, 2011
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[Academic Journal]

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