학위논문 Theses and Dissertations


NO.M.2020.02_10

중국 아동의 창의성 증진을 위한 미술 체험 프로그램 개발 为增强中国儿童创意性的美术体验项目的开发 A Development of Children’s Arts Experience Program for Chinese Children’s Creativity

  • Name : 윤우람ㅣYoon, Woo-Lham
  • Info : 석사학위논문ㅣ硕士学位论文ㅣMaster's thesisㅣ2020.02
  • Adviser : 고정욱ㅣ高正旭ㅣGo, Jung-wook
192.168.95.161

초록

중국은 개혁개방 이후 괄목할만한 경제적 성과를 달성하였으나 최근 성장률이 둔화되며 양적 성장의 한계에 점점 가까워지고 있다. 이러한 시점에서 거대한 중국 경제의 지속적인 성장을 위해서는 창의적 인재가 다수 필요한 실정이다. 그러나 중국은 현재도 명문대 진학을 위한 입시위주의 교육이 주를 이루고 있으며, 전체 교육산업에서 아동의 창의성을 증진하기 위한 교육의 비중은 매우 미미한 실정이다. 이러한 시대적 배경에서 창의성을 증진하기 위한 교육 방법론을 중국 교육에 체계적으로 적용하고자 하는 시도가 필요하다 할 수 있다.
본 연구는 중국의 전통적 콘텐츠 요소를 창의성교육에 적용하기 위한 방안을 제시하고, 이에 기반한 미술 체험 프로그램을 개발하여 중국 아동의 창의성 증진하기 위해 실시되었다.
이에 중국 교육환경에 적합한 미술 체험 프로그램을 개발하기 위해 이론연구와 실증연구를 병행하였다. 이론적 고찰을 통해 창의성에 대한 선행연구의 내용을 정리하였으며, 아동기의 창의성 교육의 중요성과 필요성에 대해 규명하였다. 그리고 중국 학부모를 대상으로 조사연구를 실시하여 중국의 교육환경에 적합한 프로그램을 개발하기 위해 중국의 문화 콘텐츠를 활용할 필요성이 있음을 확인하였으며, 이를 적용한 미술 교육 프로그램을 제안하였다. 최종적으로 연구를 통해 제안한 미술 체험 프로그램의 효과를 검증하기 위해 가장 대표적인 창의성 측정 도구인 Torrance의 TTCT 창의력 검사를 이용한 검증을 실시하였다. 수업을 전후로 TTCT를 통한 사전평가와 사후평가를 실시하였으며, 공인인증 기관을 통해 이를 분석하였다. 그 결과 본 연구에서 제안한 미술 체험 프로그램으로 수업을 진행한 이후 이에 참여한 아동들의 도형 및 언어 창의력 지수에서 유의한 증진효과가 발생하였음을 확인하였다.
본 연구는 중국의 문화적 요소를 적용한 미술 체험 프로그램 개발을 시도한 기반 연구로서의 가치를 지닌다.

摘要

当一个国家的经济增长达到其定量极限时,就需要创新以实现质的增长。许多未能从数量增长转变为质的增长的国家已经陷入中等发达国家的陷阱。转换国民经济结构和实现可持续增长上,创新型人才的作用至关重要。一些国家较早意识到了创造力的价值,并进行了各种尝试,以促进人们的创造力。他们在传播创意教育的过程中重新审视了设计思维的价值,并试图通过应用创意教育的方式来培养创意人才。
改革开放以来,中国实现了显著的经济增长,但最近增长减速,越来越接近定量增长的极限。在这一点上,为了庞大中国的可持续的经济增长,需要大量的创意性人才成为现实。尽管如此,中国目前以考入著名大学的入学考试教育仍然是主流,在整个教育行业中,儿童创造力教育所占的比例微乎其微。因此,为了发展创意性的教育,有必要进行将创造性教育的方法论系统地应用于中国教育的尝试。
本研究旨在提出将中国传统文化元素运用到创造力教育中的方案,并在此基础上开发美术体验项目,为促进中国儿童创造力加以实施。
为此,为了开发符合中国教育环境的美术体验项目,同时进行了理论和实证研究,通过理论考察,总结了以往关于创造力的研究内容,指出了儿童期创造力教育的重要性和必要性。并且通过实施中国学生家长为对象的调查研究,开发应用中国文化内容的适合中国教育环境的教育项目的必要性得以确认,并且提出了应用其内容的美术教育项目。最后,为了验证通过研究提出的美术体验项目的有效性,使用Torrance的TTCT创造力测试(最具代表性的创造力测量工具)进行了验证。上课前后,通过TTCT进行评估前和评估后,并通过公认认证机构进行分析。结果,证实了在进行本研究中提出的艺术体验计划之后,参加的儿童在图像和语言创造力指数方面产生了显着的改善效果。
这项研究作为尝试开发利用中国文化元素的美术体验计划的基础研究具有价值。

Abstract

When the nation's economic growth reaches its quantitative thresholds, innovation for qualitative growth is required. Many countries that have failed to convert quantitative growth into qualitative growth have fallen into the middle income trap. Therefore, the role of creative talent is important for changing the constitution of the national economy and for continuous economic growth. Several countries have recognized the value of creativity earlier, and have made various attempts with the aim of promoting the creativity of the people. They re-examined the value of design thinking in the process of disseminating creative education, and are trying to cultivate creative talent through the education that applied it.
China has achieved remarkable economic growth since its reform and opening, but it has recently slowed down and is getting closer to the limits of quantitative growth. At this point, it is necessary to have a large number of creative people to continue the growth of the huge Chinese economy. Nevertheless, the most important education in China is entrance examination education to enter prestigious universities, and the share of education for children's creativity in the whole education industry is very small. Therefore, it is necessary to attempt to systematically apply the methodology of creative education to Chinese education.
This study was conducted to present measures to apply Chinese traditional cultural elements to creative education, develop art experience programs based on it, and promote the creativity of Chinese children.
Thus, this study was conducted in combination with theoretical study and empirical study to develop art experience programs suitable for the educational environment of China. For theoretical study, the contents of the preceding study on creativity were organized., and the importance and necessity of creative education in childhood were ascertained. This study also conducted a survey study of Chinese parents to confirm the need to utilize Chinese cultural content to develop programs suitable for the educational environment in China, and proposed an art education program that applied it. Finally, Torrance Test of Creative Thinking, the most representative creative testing tool, was used to verify the effects of the proposed art experience program through study. Before and after the class, pre- and post-evaluation was conducted on children, and it was commissioned and analyzed by a certified institution. As a result, it was confirmed that meaningful enhancement occurred in the verbal and non-verbal creativity Index of children who participated in the class.
This study is valuable as a base study that attempted to develop an art experience program that applied Chinese cultural elements.

키워드

  • # 창의성교육 # 아동 미술

  • # 创新教育 # 儿童美术

  • # Creative Education # Children's Art

참고문헌

[Book]

1. 김정운, 『에디톨로지-창조는 편집이다-』, 21세기북스, 2014
2. 김무길, 『존 듀이 교육론의 재조명』, 한국학술정보, 2014

[Dissertation]

1. 권지은, 「아동의 창의성 증진을 위한 문화적 기반의 디자인 조기 교육 프로그램 개발」, 동서대학교 디자인전문대학원 석사학위논문, 2012
2. 김은경, 「아동의 창의력 계발을 위한 기초 디자인교육에 관한 연구」, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003
3. 김현주, 「디자인 조형언어를 통한 아동 미술 교육의 활용방안에 관한 연구」, 경희대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008
4. 김혜진, 「로웬펠드 유아 미술교육론의 교육적 의의」, 동아대학교 교육대학원 석사학위논문, 2017
5. 박원희, 「디자인교육을 통한 감성적 유연성 증진 학습사례 연구」, 한남대학교 석사학위논문, 2015
6. 송영은, 「아동의 디자인 창의성 평가 지표 개발 -Rhodes 4P요소를 중심으로-」, 한양대학교 대학원 박사학위논문, 2016
7. 염승광, 「한·중 초등교사의 창의성 교육에 대한 인식 및 창의적 교수행동 연구」, 전주대학교 대학원 박사학위논문, 2016
8. 오유영, 「미래 사회 변화에 따른 아동 디자인 교육 프로그램 개선방향」, 세종대학교 대학원 석사학위논문, 2017
9. 왕가혜, 「중국 전통 복식 문화가 동아시아 현대 패션 트랜드에 미치는 영향」, 중앙대학교 대학원 석사학위 논문, 2008
10. 우현정, 「영국 국립디자인학교 발전과정 연구 – 헨리 콜과 사우스 켄싱턴 교과과정을 중심으로」, 한국예술종합학교 석사학위논문, 2014
11. 유초롱, 「크리슈머 제품 디자인을 위한 가이드라인 개발 및 적용에 관한 연구」, 고려대학교 석사학위논문, 2018
12. 윤소영, 「초등과정에서 디자인을 기초로 한 교육의 개선안 연구」, 이화여자대학교 석사학위논문, 2006
13. 이유경, 「초등 역사교육 콘텐츠를 이용한 IT 기반 창의성 교육 프로그램」, 고려대학교 교육대학원 석사학위논문, 2015
14. 이지은, 「존 듀이 경험교육론의 초등학교 체험활동에의 적용 가능성」, 경성대학교 대학원 석사학위논문, 2013
15. 이진명, 「인지발달이론에 따른 디자인교구 개발에 대한 연구 : 초등학교 3, 4학년 디자인 교육과정을 중심으로」, 국민대학교 석사학위논문, 2012
16. 장문혜, 「중국 중국학교 미술교과서에 나타난 디자인교육의 특성과 개선방향에 관한 연구」, 건국대학교 대학원 석사학위논문, 2017
17. Zhang yang, 「한국과 중국의 유교 가치관 비교 연구」, 고려대학교 석사학위 논문
18. Zhao mantong, 「한·중 유아 창의성 교육 실태와 유아 창의성에 대한 교사의 암묵적 지식」, 경북대학교 대학원 석사학위논문, 2013

[Academic Journal]

1. 김명윤, 강덕구, “초등 디자인 조기교육의 프로그램 현황 연구”, DID논문집 통권 제 17호 11권 1호, 인제대학교 디자인 연구소, 2012
2. 홍혜경, 김준교, “초등 디자인교육 현황 및 창의적 문제해결법을 활용한 수업설계-초등학교 3~4학년을 중심으로-”, 디자인학연구, vol.24 no.3, 2011
3. 张兢娓, “创意产业需求下的艺术设计教育现状剖析”, 创意与设计, 2013

[Website]

1. 중국교육학회 보도자료 https://www.sohu.com/a/159289255_473325
2. Naver 지식백과, 교육심리학학 용어사전, 창의성
3. Naver 두산백과, 아동기